93.3.6. Om en amtskommune kunne betale for oprydning af privatejede parceller

10-12-1993

En amtskommune havde spurgt Indenrigsministeriet, hvorvidt amtskommunen lovligt kunne træffe beslutning om uden at kræve refusion at betale for (en del) af oprydningen på en række privatejede parceller, hvor amtskommunen i henhold til den dagældende miljøbeskyttelseslovs § 41, stk. 1, jf. stk. 4, og § 69, stk. 1, nr. 2, havde meddelt påbud om bl.a. udskiftning af overfladejord og rengøring/støvsugning med henblik på fjernelse af forurening.

Baggrunden for amtskommunens forespørgsel var, at det i sagen omhandlede påbud var blevet påklaget til i sidste instans Miljøklagenævnet, der havde fundet, at påbuddet om fjernelse af forureningen på parcellerne ikke havde den fornødne hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 41. Miljøstyrelsen havde herefter meddelt Indenrigsministeriet, at påbuddet var bortfaldet, idet miljøbeskyttelseslovens § 69 efter styrelsens opfattelse ikke selvstændigt kunne danne baggrund for oprydning på fremmed grund.

Indenrigsministeriet udtalte, at amtskommunen ikke kunne påtage sig økonomiske forpligtelser i forbindelse med oprydning på de i sagen omhandlede parceller, medmindre der forelå lovhjemmel hertil. Det måtte på baggrund af Miljøstyrelsens udtalelse antages, at en sådan hjemmel ikke fandtes i Miljøministeriets lovgivning. Da der heller ikke i øvrigt var lovhjemmel til, at amtskommuner kunne yde tilskud til de berørte borgere, ville amtsrådet således ikke lovligt kunne afholde udgifter i forbindelse med den omhandlede oprydning.

Ministeriet tog ikke herved stilling til, hvorvidt amtskommunen på erstatningsretligt grundlag kunne være forpligtet til at betale for oprydningen.

Indenrigsministeriets brev af 10. december 1993
- 4.k., j.nr. 1993/122/035-3