Dansk Blindesamfund og De Samvirkende Invalideorganisationer havde under Folketingets behandling af indenrigsministerens lovforslag nr. L 167, Folketingstidende 1994-95, der lå til grund for lov nr. 380 af 14. juni 1995 om ændring af de kommunale styrelseslove m.v., kritiseret følgende bemærkning til den i lovforslaget foreslåede § 16, stk. 10, litra b, der vedrører godtgørelse af udgifter forbundet med fysisk handicap:
”Godtgørelse af denne udgift må endvidere forudsætte, at de almindelige muligheder for at få hjælpemidler m.v. efter den sociale lovgivning er udnyttede”. (Folketingstidende, tillæg A, side 2088.)
Hertil bemærkede Indenrigsministeriet efter drøftelse med Socialministeriet, at der med denne bemærkning i lovforslaget alene var sigtet til at præcisere grænserne for sektoransvarligheden. Formålet med bemærkningen var således at præcisere, at hjælpemidler, der mere generelt afhjalp den enkeltes behov i den daglige tilværelse, eksempelvis lupbriller, ydedes efter reglerne i bistandsloven (senere ændret til lov om aktiv socialpolitik). Dette skete, selv om lupbriller tillige kunne være en nødvendig forudsætning for at kunne deltage i kommunalbestyrelsesmøder på ordentlige vilkår.
Udsprang et behov for et hjælpemiddel/arbejdsredskab derimod af hvervet som kommunalbestyrelsesmedlem, fulgte det af sektoransvarligheds-princippet, at kommunalbestyrelsen skulle dække de dermed forbundne udgifter.
Indenrigsministeriet bemærkede endvidere, at en forpligtelse for tilsynsrådene, hvis opgave var at føre tilsyn med, at kommunerne overholdt lovgivningen, til at påse, om kommunalbestyrelserne i konkrete tilfælde opfyldte intentionerne om handicappedes lige muligheder og adgang til at deltage i kommunalpolitik, ville falde helt uden for rådenes normale opgaver.
Indenrigsministeriets skrivelse af 5. april 1995 til Folketingets Kommunaludvalg som svar på henvendelser til udvalget fra Dansk Blindesamfund og De Samvirkende Invalideorganisationer, L 167 – bilag 18
- 4.k., j.nr. 1994/1200-5