En amtskommune havde spurgt Indenrigsministeriet, om viceamtsborgmesteren kunne ydes vederlag i medfør af § 34, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse for varetagelse af amtsborgmesterhvervet i 1 uge på grund af amtsborgmesterens afholdelse af ferie, og om spørgsmålet om vederlæggelse efter denne bestemmelse skulle forelægges for amtsrådet.
Indenrigsministeriet udtalte blandt andet:
Af bemærkningerne (Folketingstidende 1980-81, tillæg A, spalte 467) til § 34, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse fremgik det, at bestemmelsen fandt anvendelse i andre tilfælde af midlertidig funktion, f.eks. hvor der var valgt flere næstformænd, og anden næstformand fungerede, eller hvor et andet kommunalbestyrelsesmedlem udpegedes til at varetage bestemte opgaver i medfør af lovens § 66, stk. 1.
Det fremgik endvidere af bemærkningerne, at bestemmelsen formentligt sjældent anvendtes.
Det bemærkedes videre, at en viceborgmester som udgangspunkt kun var mødeleder i borgmesterens fravær og ikke overtog ledelsen at forvaltningen, når fraværet kun var kortvarigt, jf. det anførte herom i den kommenterede styrelseslov.
Overtagelse af alle borgmesterfunktionerne (ledelse af forvaltningen og formandskabet for økonomiudvalget) indtrådte først, når fraværet nødvendiggjorde dette. Dette ville normalt være tilfældet, når fraværet var på over en måned, jf. det anførte herom i den kommenterede styrelseslov.
Det var herefter Indenrigsministeriets opfattelse, at hvervet som viceborgmester kunne vederlægges efter § 34, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, og når denne mulighed blev benyttet, tilkom der som udgangspunkt ikke viceborgmesteren yderligere vederlæggelse, når funktionen blev aktualiseret – heller ikke fordi 5-ugers grænsen i lovens § 34, stk. 5, blev aktualiseret.
- 34, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse havde, som det fremgik af bemærkningerne, en begrænset anvendelse, og kunne ikke benyttes til at yde supplerende vederlæggelse til en i øvrigt vederlagt viceborgmester i forbindelse med borgmesterens fravær i en kort periode.
Det var herefter Indenrigsministeriets opfattelse, at der ikke skulle ydes viceamtsborgmesteren vederlag i den her beskrevne situation.
Vedrørende spørgsmålet om forelæggelse for kommunalbestyrelsen var det Indenrigsministeriets opfattelse, at i de sjældne tilfælde, hvor § 34, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse kunne benyttes, skulle beslutningen træffes af kommunalbestyrelsen, evt. samtidig for flere perioder, der på forhånd kunne fastlægges. Det kunne ikke besluttes generelt, at der skulle ske aflønning af viceborgmesteren efter lovens § 34, stk. 4, i borgmesterens fravær.
Indenrigsministeriets notat af 7. oktober 1996 vedr. en henvendelse fra en amtskommune
- 4. kommunekontor