Indenrigs- og sundhedsministeren har besvaret to spørgsmål stillet af Folketingets Kommunaludvalg vedrørende blandt andet, hvilke sanktionsmuligheder kommunalbestyrelsen og/eller det kommunale tilsyn har over for et kommunalbestyrelsesmedlem, der ikke passer sit borgerlige ombud og udebliver for eksempelvis 75 pct. af møderne i kommunalbestyrelsen og økonomiudvalget i en periode på to-tre måneder.
I svaret på spørgsmål nr. 104 blev der blandt andet redegjort for, at hvervet som kommunalbestyrelsesmedlem er et borgerligt ombud, at kommunalbestyrelsesmedlemmer har mødepligt i forhold til kommunalbestyrelsesmøder og møder i sådanne udvalg, kommissioner, bestyrelser m.v., som kommunalbestyrelsen måtte tildele et kommunalbestyrelsesmedlem, og at mødepligten modificeres af, at det anerkendes, at et medlem kan have lovligt forfald, herunder hvis medlemmet er forhindret i at varetage sine kommunale hverv på grund af varetagelsen af andet offentligt hverv, jf. velfærdsministerens svar på udvalgets spørgsmål nr. 12, KOU Alm. del folketingssamling 2008-2009 (resumédatabasen 08.1.3).
Konsekvensen af, at et kommunalbestyrelsesmedlem ikke varetager hvervet, er, at vederlaget herfor bortfalder ved udgangen af den måned, hvor vedkommende i en uafbrudt periode på tre måneder ikke har varetaget hvervet. Skyldes fraværet sygdom, barsel eller adoption, hvor stedfortræder af denne grund er indkaldt, er der dog ret til vederlag i ni måneder.
Herudover giver lov om kommunernes styrelse ikke kommunalbestyrelsen mulighed for at gribe ind over for et medlems tilsidesættelse af sin mødepligt. F.eks. kan kommunalbestyrelsen ikke fratage et medlem de udvalgshverv o.l., som kommunalbestyrelsen har valgt den pågældende til at varetage. Valget som medlem af økonomiudvalg, stående udvalg, andre udvalg, kommissioner og bestyrelser m.v., som kommunalbestyrelsen har valgt den pågældende til at varetage, har virkning for kommunalbestyrelsens funktionsperiode, jf. § 17, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse.
Kommunaltilsynet omfatter ikke den virksomhed, der udøves af det enkelte medlem af kommunalbestyrelsen eller udvalget. Tilsynet omfatter således ikke det enkelte kommunalbestyrelsesmedlems overholdelse af sine pligter som kommunalbestyrelsesmedlem, f.eks. mødepligten.
Et kommunalbestyrelsesmedlem, der gør sig skyldig i grov tilsidesættelse af de pligter, som den pågældendes hverv medfører, kan straffes med bøde, jf. § 61 i lov om kommunernes styrelse. Bestemmelsen omfatter alle pligter som kommunalbestyrelsesmedlem, herunder mødepligten. Da bestemmelsen kun omfatter meget alvorlige pligttilsidesættelser, vil et medlems forfald fra et enkelt eller et mindre antal møder i kommunalbestyrelsen eller i udvalg ikke kunne straffes. Strafansvar vil derimod kunne gøres gældende, hvis et kommunalbestyrelsesmedlem uden lovlig grund i en meget lang periode udebliver fra alle møder i kommunalbestyrelsen og udvalg med det erklærede formål at ville sabotere arbejdet i disse organer.
I svaret på spørgsmål nr. 105 redegjorde indenrigs- og sundhedsministeriet blandt andet for baggrunden bag de gældende regler, herunder at lov om kommunernes styrelse er indrettet således, at hverken medlemskab af f.eks. regionsråd eller Folketinget eller civilt job udelukker nogen fra at varetage hvervet som kommunalbestyrelsesmedlem, hvilket giver grundlag for, at kommunalbestyrelserne kan omfatte medlemmer med en meget bred viden og erfaring, der dermed også vil kunne gøre nytte lokalt.
Indenrigs- og sundhedsministerens besvarelse den 31. marts 2011 af spørgsmål nr. 104 (alm. del) stillet af Folketingets Kommunaludvalg
- sagsnr. 1103528
Indenrigs- og sundhedsministerens besvarelse den 31. marts 2011 af spørgsmål nr. 105 (alm. del) stillet af Folketingets Kommunaludvalg
- sagsnr. 1103528