KL havde bedt Indenrigs- og Sundhedsministeriet om at svare på en række konkrete spørgsmål om konstituering og vederlag efter lov om kommunernes styrelse og vederlagsbekendtgørelsen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyste blandt andet følgende:
1. Det var Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at kravet om, at en stedfortræder skal være indkaldt som følge af medlemmets fravær pga. barsel m.v., jf. vederlagsbekendtgørelsens § 31, stk. 3, alene gælder i det omfang, det er muligt at indkalde en stedfortræder fra stedfortræderlisten for den kandidatliste, som det pågældende kommunalbestyrelsesmedlem er valgt for.
Det var således ministeriets opfattelse, at såfremt det ikke er muligt at indkalde en stedfortræder fra den pågældende stedfortræderliste, vil medlemmet fortsat have ret til vederlag efter § 31, stk. 3, i vederlagsbekendtgørelsen, forudsat at medlemmet i øvrigt opfylder betingelserne efter bestemmelsen.
2. Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyste, at der efter lov om kommunernes styrelse ikke er en pligt for udvalgene til at vælge en næstformand. Der kan dog være en pligt hertil i form af en generel vedtagelse fra kommunalbestyrelsen i styrelsesvedtægten, eller der kan være fastsat en pligt hertil i udvalgets forretningsorden.
I en situation, hvor udvalget beslutter at foretage valg af næstformanden som ny midlertidig formand, skal der i medfør af forpligtelsen i styrelsesvedtægten eller forretningsordenen til at vælge en næstformand ligeledes foretages valg af ny midlertidig næstformand. Er der ingen bestemmelse efter styrelsesvedtægten eller forretningsordenen om, at udvalget skal have en næstformand, er det op til udvalget selv, om der vælges en midlertidig næstformand, når næstformanden er valgt som midlertidig formand.
3. Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyste, at vederlagsbekendtgørelsen ikke indeholder en særskilt bestemmelse om vederlag til en konstitueret næstformand.
Såfremt kommunalbestyrelsen har truffet bestemmelse om vederlæggelse af næstformanden i styrelsesvedtægten, jf. vederlagsbekendtgørelsens § 7, stk. 2, vil der dog være en pligt til også at vederlægge en konstitueret næstformand.
Ministeriet bemærkede, at vederlæggelsen af konstituerede næstformænd, såfremt dette er muligt, skal afholdes inden for udvalgspuljen i henhold til vederlagsbekendtgørelsens § 7, stk.4. Såfremt det ikke er muligt, må vederlæggelsen kunne afholdes uden for udvalgspuljen, eftersom der er tale om en pligt til midlertidig vederlæggelse, som ikke kan forudses.
Indeholder styrelsesvedtægten ikke en bestemmelse om vederlæggelse af næstformanden, vil der ikke være hjemmel i vederlagsbekendtgørelsen til at vederlægge en konstitueret næstformand.
4. Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyste, at udvalgspuljen i henhold til vederlagsbekendtgørelsens § 7, stk. 4, alene dækker udgifterne i henhold til vederlagsbekendtgørelsens § 7, stk. 1-3.
Udgifterne til vederlæggelse af en konstitueret udvalgsformand, der sker med hjemmel i vederlagsbekendtgørelsens § 10, skal dermed ikke afholdes inden for udvalgspuljen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets skrivelse af 5. juni 2024 til KL
- Forvaltningsjura, j.nr.2024-1901.