25.1.1. Forskellige dispensationer fra lov om kommunernes styrelse for Københavns Kommune

30-06-2025

Indenrigs- og Sundhedsministeriet godkendte i medfør af § 65 c, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse de nedenfor angivne bestemmelser i Københavns Kommunes styrelsesvedtægt med virkning for den kommende valgperiode 2026-2029.

En tilsvarende dispensation er meddelt Københavns Kommune ved Økonomi- og Indenrigsministeriets brev af 14. november 2017, j.nr. 2017-4111, resumédatabasen 21.6.1, og ved Indenrigs- og Boligministeriets brev af 4. oktober 2021, j.nr. 2021-5934, resumédatabasen 21.6.1.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet godkendte, at Københavns Borgerservice alene henhørte under den umiddelbare forvaltning for det stående udvalg, som Københavns Borgerservice henhørte under, og alene henhørte under den øverste daglige ledelse af borgmesteren for det stående udvalg, som Københavns Borgerservice henhørte under.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet godkendte, at der etableredes en uafhængig kontrol- og rådgivningsfunktion, som ikke henhørte under økonomiudvalgets eller et stående udvalgs umiddelbare forvaltning og ikke var underlagt overborgmesterens eller de øvrige borgmestres øverste daglige ledelse af kommunens administration, men som administreredes direkte under Borgerrepræsentationen.

Dispensationen blev meddelt på vilkår af, at Borgerrepræsentationen ansatte og afskedigede lederen af Den Uafhængige Kontrol- og Rådgivningsfunktion.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet godkendte endvidere, at Den Uafhængige Kontrol- og Rådgivningsfunktion omfattede kommunens interne revision, kommunens databeskyttelsesrådgiverfunktion, kommunens whistleblowerfunktion og kommunens borgerrådgiverfunktion.

Dispensationen til placeringen af kommunens interne revision og kommunens databeskyttelsesrådgiverfunktion under Den Uafhængige Kontrol- og Rådgivningsfunktion blev meddelt på de samme vilkår, som fremgik af ministeriets tidligere dispensationer den 14. november 2017 og den 4. oktober 2021.

Dispensationen til placeringen af kommunens databeskyttelsesfunktion og whistleblowerfunktion blev meddelt på det vilkår, at dette var i overensstemmelse med lovgivningen på Justitsministeriets område.

Efter § 65 e, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse kan borgerrådgiverfunktionen kun varetage opgaver vedrørende rådgivning og vejledning af borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet fandt, at det i et tilfælde som det foreliggende ville være i overensstemmelse med § 65 e, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse at sammenlægge borgerrådgiverfunktionen med de øvrige funktioner under

Den Uafhængige Kontrol- og Rådgivningsfunktion, der har til opgave at varetage intern revision, databeskyttelsesrådgiverfunktionen og whistleblowerfunktionen.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet lagde herved vægt på, at også de øvrige funktioner i Den Uafhængige Kontrol- og Rådgivningsfunktion administreredes direkte under Borgerrepræsentationen, og at det er Borgerrepræsentationen, der ansatte og afskedigede lederen af Den Uafhængige Kontrol- og Rådgivningsfunktion.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet forudsatte i den forbindelse, at Den Uafhængige Kontrol- og Rådgivningsfunktion ikke henhørte under økonomiudvalgets eller et stående udvalgs umiddelbare forvaltning og ikke var underlagt overborgmesterens eller de øvrige borgmestres øverste daglige ledelse af kommunens administration. Den Uafhængige Kontrol- og Rådgivningsfunktion var således direkte underlagt Borgerrepræsentationen, der bl.a. fører tilsyn hermed.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet lagde endvidere vægt på, at formålet med bestemmelsen i § 65 e, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse – som anført i lovforslagets bemærkninger til bestemmelsen og i Økonomi- og Indenrigsministeriets udtalelse som gengivet i resumédatabasen 13.8.3 – har været at hindre, at borgerrådgiverfunktionen påtager sig andre kommunale opgaver, der henhører under de stående udvalg og borgmesterens øverste daglige ledelse, og herved gør indgreb i de opgaver, der ved kommunens styrelsesvedtægt er henlagt til økonomiudvalget eller et stående udvalg, eller påtager sig opgaver, der slet ikke er kommunale.

Indenrigs- og Sundhedsministeriets skrivelse af 30. juni 2025 til Københavns Kommune
- j.nr. 2025-6722