1. Ved tidligere breve af 26. august 2013, 10. november 2017 og 11. november 2021 efter § 65 c, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse meddelte ministeriet Aarhus Kommune dispensation fra § 64 i lov om kommunernes styrelse til en udvidelse af magistraten med tre medlemmer ”uden portefølje”, der ikke havde selvstændig del i den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender eller i den administrative ledelse af kommunen, samt til vederlæggelse af de tre nævnte medlemmer af magistraten. Dispensationerne er offentliggjort på Indenrigs- og Sundhedsministeriets resumédatabase 13.1.7 og 21.1.6.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ved brev af 4. december 2025 efter § 65 c, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse forlænget den i 2021 meddelte dispensation, således at dispensationen gælder for valgperioden 2026-2029. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i den forbindelse ligeledes meddelt dispensation til, at antallet af magistratsmedlemmer, der ikke har selvstændig del i den umiddelbare forvaltning og den administrative ledelse af kommunens anliggender, udvides fra tre til fire, og at det nye fjerde magistratsmedlem uden porteføljeansvar – på lige fod med de tre eksisterende magistratsmedlemmer uden porteføljeansvar – skal modtage et vederlag på 10 pct. af borgmesterens vederlag.
Dispensationen indebærer en fravigelse af magistratsstyreformen, jf. § 64 i lov om kommunernes styrelse samt af vederlagsbekendtgørelsens regler om vederlæggelse af magistratsmedlemmer.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har som anført ved ministeriets tidligere meddelte dispensationer ved beslutningen herom bl.a. lagt vægt på, at den ændrede styreform, der følger af dispensationen, ikke giver anledning til uklarhed i opgave- og kompetenceafgrænsningen mellem de politiske organer i kommunen. For så vidt angår udvidelsen af antallet af magistratsmedlemmer har Indenrigs- og Sundhedsministeriet endvidere lagt vægt på, at udvidelsen ikke medfører en uforholdsmæssig fordeling af henholdsvis antallet af magistratsmedlemmer, der har selvstændig del i den umiddelbare forvaltning og den administrative ledelse af kommunens anliggender, og antallet af magistratsmedlemmer, der ikke har del heri.
2. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ved samme brev endvidere godkendt nedsættelsen af et nyt fast udvalg, der benævnes Natur- og Klimaudvalget, og at det nuværende tekniske udvalg fremover benævnes By- og Planudvalget.
Ændringen indebærer, at Aarhus Byråd fremover nedsætter syv faste udvalg mod hidtil seks. Aarhus Kommune har endvidere oplyst, at både Natur- og Klimaudvalget og By- og Planudvalget vil have et opgaveområde, der ligger inden for det myndighedsområde, som henhører under Magistratsafdelingen for Teknik og Miljø.
Ministeriet har lagt vægt på, at ændringen ikke giver anledning til uklarhed i opgave- og kompetenceafgrænsningen mellem de politiske organer i kommunen, herunder at de faste udvalg i en magistratskommune alene varetager rådgivende funktioner. Der er efter ministeriets opfattelse intet i § 64 i lov om kommunernes styrelse til hinder for, at flere faste udvalg har et opgaveområde, der svarer til én magistrats sagsområde, ligesom ministeriet tidligere ved brev af 6. december 2005 (resumédatabasen 05.1.4) ses at have godkendt en tilsvarende ordning ved oprettelse af et socialudvalg og et beskæftigelsesudvalg, hvis opgaveområde svarede til sagsområdet for Magistratsafdelingen for Sociale forhold og Beskæftigelse.
3. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ved samme brev endvidere ikke haft bemærkninger til, at vederlagene til de nu syv formænd for de faste udvalg blev harmoniseret til 6 2/3 pct. af borgmesterens vederlag, samt at vederlaget til næstformanden for børne- og ungeudvalget blev fastsat til 10 pct. af borgmesterens vederlag.
Ministeriet har i den forbindelse noteret sig, at vederlagene ligger inden for de fastsatte maksimumrammer for de enkelte vederlag på henholdsvis 10 pct. af borgmesterens vederlag for udvalgsformænd og næstformænd og 40 pct. af borgmesterens vederlag for formanden og næstformanden for børne- og ungeudvalget, jf. § 14, stk. 5, i vederlagsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1325 af 13. november 2025).
Ministeriet har i den forbindelse forudsat, at vederlagene til medlemmer, der ikke er formænd og næstformænd, i faste udvalg og særlige udvalg, hvis fordeling ikke skal fastsættes i styrelsesvedtægten, men træffes ved beslutning i kommunalbestyrelsen, jf. vederlagsbekendtgørelsens § 14, stk. 1 og 6, fastsættes i en sådan størrelse, at summen af de samlede vederlag til formænd, næstformænd og medlemmer af faste udvalg og særlige udvalg samt til formanden og næstformanden for børne- og ungeudvalget og til formænd for udvalg, som kommunalbestyrelsen har henlagt opgaver til efter § 35, stk. 2, i folkeoplysningsloven, ligger inden for den fastsatte udvalgspulje på 270 pct. af borgmesterens vederlag.