Socialministeriet havde anmodet Indenrigs- og Sundhedsministeriet om en udtalelse til brug for besvarelsen af et spørgsmål fra en borger i Dragør.
Skal den bemyndigede kommune i et forpligtende kommunalt samarbejde arbejde efter sine egne sagsbehandlingsfrister, eller skal den delegerende kommune i samarbejdet fastsætte frister, som den udførende kommune skal anvende under udøvelsen af opgaver omfattet af retssikkerhedsloven på vegne af den delegerende kommune?
Indenrigs- og Sundhedsministeriet udtalte blandt andet:
1. Det følger af lov om forpligtende kommunale samarbejder, at den bemyndigede kommune i samarbejdet skal varetage udøvelsen af kommunalbestyrelsens opgaver i disse sager på vegne af den delegerende kommune, jf. herved lovens § 2, stk. 1. Den delegerende kommune må efter bestemmelsen ikke varetage udøvelsen af opgaverne.
Når den bemyndigede kommune i et forpligtende kommunalt samarbejde udøver opgaver på det sociale område på vegne af den delegerende kommune, skal den bemyndigede kommune overholde den lovgivning, der gælder for opgavevaretagelsen.
Den bemyndigede kommune skal herunder overholde pligten efter § 3, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område til på de enkelte sagsområder at fastsætte en frist for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet, og til at give ansøgeren skriftlig besked om en ny frist, såfremt denne frist ikke overholdes.
I den forbindelse bemærkes, at Socialministeriet har oplyst, at beslutninger om fastsættelse af frister efter § 3, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, ikke skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde, men at kommunalbestyrelsen kan overlade det til et udvalg eller til den kommunale administration at træffe beslutninger herom. § 3 i lov om forpligtende kommunale samarbejder, hvorefter beslutninger der efter lovgivningen skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde, skal træffes af kommunalbestyrelsen i den delegerende kommunalbestyrelse, finder derfor ikke anvendelse for så vidt angår fastsættelsen af disse frister.
2. Den delegerende kommune bevarer efter lov om forpligtende kommunale samarbejder ansvaret for udøvelsen af de opgaver, der er omfattet af samarbejdet. Som følge heraf har den delegerende kommunalbestyrelse mulighed for at fastsætte overordnede retningslinjer for og både ret og pligt til at føre tilsyn med den bemyndigede kommunes opgavevaretagelse. Den bemyndigede kommune er efter lov om forpligtende kommunale samarbejder forpligtet til at følge retningslinjer fastsat af den delegerende kommune.
Den delegerende kommunes adgang til at fastsætte retningslinjer omfatter også adgang til at fastsætte retningslinjer om de frister, den bemyndigede kommune skal fastsætte efter § 3, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, herunder om længden af disse frister.
Såfremt den delegerende kommunalbestyrelse eksempelvis ønsker, at en bestemt frist skal gælde for et sagsområde, som den afgrænser således, at det bl.a. omfatter opgaver, hvis udførelse efter lov om forpligtende kommunale samarbejder varetages på dens vegne af den bemyndigede kommunalbestyrelse, kan den delegerende kommunalbestyrelse således for så vidt angår de nævnte opgaver, fastsætte retningslinjer om længden af fristen. Den bemyndigede kommune er forpligtet til at følge disse retningslinjer og fastsætte fristen i overensstemmelse hermed.
3. Fastsætter den delegerende kommune ikke retningslinjer om frister efter § 3, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område for den bemyndigede kommunes sagsbehandling på dennes vegne eller i øvrigt retningslinjer, der er af betydning for længden af disse frister, er lov om forpligtende kommunale samarbejder ikke til hinder for, at den bemyndigede kommune kan fastsætte de samme frister for sin sagsbehandling på den delegerende kommunes vegne som de frister, den har fastsat for sagsbehandlingen på egne vegne.
4. Lov om forpligtende kommunale samarbejder er endvidere ikke til hinder for, at de retningslinjer, herunder om længden af frister efter § 3, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, der skal gælde for den bemyndigede kommunes udførelse af opgaver på vegne af den delegerende kommune, fastsættes efter aftale mellem de to kommuner.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets brev af 16. april 2010 til Socialministeriet
-Kommunaljura, j.nr. 2010-392